"Snelheid en professionaliteit heb ik gevonden bij Lannet"

Carmen Rietrae, Cura Clinic

Contact

Telefoon 0411 74 74 74

Direct bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur.
Buiten kantoortijden bereikbaar voor spoedstoringen. Meer informatie? Support nodig?

Exquise Next Generation; overstappen naar de cloud?

Bij Lannet IT Dental werken we al jarenlang nauw samen met softwareproducent Vertimart. Onlangs werden we daarom uitgenodigd om als een van de eersten kennis te maken met Exquise Next Generation, de opvolger van het succesvolle softwarepakket Exquise. De verwachtingen voor dit pakket zijn hooggespannen, vooral omdat de nieuwe versie van Exquise wordt aangeboden als clouddienst. En inderdaad, werken ’in de cloud’ biedt verschillende voordelen. Maar niet iedereen staat erbij stil dat clouddiensten ook behoorlijke eisen stellen aan uw netwerk en netwerkbeveiliging.



Altijd werkende internetverbinding
De kans is groot dat u momenteel werkt met een eigen server waarop al uw gegevens worden opgeslagen. Uw werkplekken staan in directe verbinding met deze server, zodat u altijd toegang heeft tot uw data. Bij Exquise Next Generation worden uw gegevens niet langer opgeslagen op uw eigen server, maar in een online omgeving. U heeft dus altijd een werkende internetverbinding nodig om bij uw gegevens te komen. Een enkele particuliere verbinding is hiervoor niet voldoende; bij een storing komt uw praktijk immers volledig stil te leggen. Wij adviseren daarom om uw netwerk aan te sluiten op twee zakelijke verbindingen van verschillende aanbieders en hierbij te kiezen voor twee verschillende ’dragers’, zoals een glasvezelverbinding en een ADSL-verbinding. Zo heeft u altijd een verbinding waarop u kunt terugvallen.



Optimale netwerkbeveiliging
Een clouddienst als Exquise Next Generation stelt specifieke eisen aan uw netwerkbeveiliging. Zo heeft u een goede firewall nodig die regelmatig wordt geüpdatet, om te voorkomen dat ongewenste bezoekers toegang krijgen tot uw netwerk en daarmee tot uw patiëntgegevens. Op deze firewall moeten twee internetverbindingen aangesloten kunnen worden, zodat u altijd kunt doorwerken als één van de verbindingen uitvalt. Daarnaast dienen ook uw pc’s minimaal eens per maand te worden voorzien van de laatste beveiligingsupdates. En niet alleen voor Windows, want juist programma’s als Adobe Reader, Java- en antivirussoftware veroorzaken vaak beveiligingslekken. Automatische updates zijn overigens niet voldoende; virussen en spyware kunnen deze uitschakelen om vervolgens schadelijke bezoekers toe te laten op uw werkplekken.



Server overbodig?
Diverse bronnen melden dat uw server overbodig wordt met de komst van Exquise Next Generation, met een forse kostenbesparing als gevolg. Wij willen echter benadrukken dat uw server in de toekomst mogelijk noodzakelijk blijft voor andere programma’s, zoals digitale röntgen, digitaal afdrukken en digitale occlusie-analyse. En zolang de server in uw netwerk draait moet hij goed worden beheerd, zodat uw patiëntgegevens veilig zijn en uw netwerk optimaal functioneert.

Tip: Bereid uw netwerk voor
Hoewel het nog even duurt voordat Exquise Next Generation voor iedere praktijk beschikbaar is, is het belangrijk om nu al rekening te houden met de eisen die het programma stelt aan uw netwerk. Wij helpen u daar graag bij. Dankzij vijftien jaar ervaring op het gebied van tandartspraktijkautomatisering weten wij precies wat u nodig heeft. Zo zijn de netwerken die wij vandaag de dag opleveren al helemaal klaar voor het gebruik van clouddiensten als Exquise Next Generation. U maakt dus nu geen kosten voor iets wat u straks niet meer nodig heeft. Uiteraard is ook onze dienstverlening klaar voor de toekomst. Vanaf slechts € 7,00 per werkplek per maand voeren wij periodieke updates uit van uw belangrijkste software, scannen we preventief op ongewenste software én sturen we u heldere rapportages met een overzicht van onze bevindingen. Met deze rapportages spelen we in op de komst van de Meldplicht datalekken, die u verplicht om op ieder moment te kunnen aantonen dat u voldoende maatregelen heeft getroffen ter beveiliging van uw netwerk. Met andere woorden: wij zorgen voor uw netwerk, zodat u zich kunt richten op de zorg aan uw patiënten!



Meer informatie?

Neem dan contact met ons op via 0411 – 604 291 of info@lannet.nl.

Waarmee kunnen wij u helpen?

Informatie Masterclasses

Partners